Dne 28. února 2025 byl v obci Hustopeče nad Bečvou v Olomouckém kraji zaznamenán rozsáhlý požár železničních cisteren převážejících benzol. Vzhledem k vysoké nebezpečnosti této chemikálie byl vyhlášen zvláštní stupeň požárního poplachu a na místo okamžitě vyrazily hasičské jednotky z celého regionu. Tento zásah v Hustopečích nad Bečvou byl charakteristický nasazením nejmodernější hasičské techniky – robot Colossus, velkokapacitní cisterna CAS 40 Tatra 815-7 a další.
Počáteční nasazení a eskalace situace
První jednotky dorazily na místo krátce po oznámení požáru v 11:39. Situace se rychle vyvinula a ve 13:00 se počet zasahujících jednotek zvýšil na 29. Později, po 14:00, bylo evidováno již 39 jednotek, z toho 12 z HZS Olomouckého kraje a 17 z HZS Moravskoslezského a Zlínského kraje. Vůbec poprvé v historii byla na tento typ požáru nasazena také letecká technika Policie České republiky, která provedla celkem 50 shozů vody pomocí Bambi vaku.
Povaha požáru a nebezpečí benzolu
Benzol je toxická, vysoce hořlavá kapalina s karcinogenními účinky. Při hoření dochází k uvolňování sazí a potenciálně nebezpečných zplodin. Hasiči proto přijali mimořádná opatření, včetně odeslání varovných SMS obyvatelům v okolí a monitorování ovzduší chemickou laboratoří z Frenštátu pod Radhoštěm. Předběžné analýzy ukázaly, že vzorky z ovzduší byly negativní.
Mezinárodní spolupráce
Vzhledem k rozsahu požáru byl vyžádán posílený zásah také ze Slovenské republiky. Hasičský a záchranný sbor Slovenské republiky vyslal na místo požáru speciální techniku – velkokapacitní cisternu CAS 40 Tatra 815-7 10×10, přezdívanou „Bestie“, a hasičského robota COLOSSUS. Slovenské jednotky se aktivně zapojily do boje s plameny, přičemž robot COLOSSUS byl použit k průzkumu místa zásahu a identifikaci kritických míst prostřednictvím termokamery.
Složitost zásahu a organizace
Hasiči na místě vytvořili šest zásahových úseků, aby efektivně koordinovali likvidaci požáru. Celkem se do zásahu zapojilo 160 hasičů, využito bylo 60 kusů techniky a 4 drony pro monitorování situace. Vzhledem k nebezpečí toxických zplodin byli hasiči vybaveni autonomními dýchacími přístroji (ADP).
Vyšetřování a ekologické důsledky
Požární zásah probíhal i v nočních hodinách a hasiči spolupracovali s orgány ochrany životního prostředí (CIŽP, vodoprávní úřad ORP, Povodí Moravy) na prevenci ekologických škod. Po uhašení plamenů byly zbytky chemikálie přečerpány do náhradních cisteren a následně byly odstraněny postižené železniční vagony. Předběžné škody se odhadují na 125 milionů Kč, zatímco vyšetřovatelé HZS ČR spolu s kriminalisty Policie ČR a Drážní inspekcí určují přesnou příčinu požáru.
Zdroj informací a fotografií: HZS Olomouckého kraje a Hasičský a záchranný zbor

